Розробки уроків

УРОК-КОНКУРС
Тема: Розв'язування задач і вправ на всі дії з натуральними числами.
Мета: Закріпити вміння, навички учнів виконувати дії над натуральними числами. Розвивати навички усної лічби, обчислювальні навички, логічне мислення, самостійність, творчість, навички само- та взаємоконтролю.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань, вмінь, навичок.
Обладнання: картки із завданням, малюнки, дошка.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
          Ми з вами вже вивчили дії з натуральними числами та їх властивості. І, як ви вже знаєте, на наступному уроці вам треба буде виконати тематичну контрольну роботу.
          Сьогодні ми повторимо весь необхідний для цього матеріал.
          Урок наш буде дещо незвичайний, бо проведемо його у формі конкурсу. З цією метою я запропонувала вам об’єднатися у 5 груп. Кожна група повинна була обрати капітана, який буде слідкувати, щоб працювали всі члени команди, і буде вирішувати хто відповідає або кому яке завдання виконувати. Крім цього, капітан протягом гри заповнює оціночний лист, що є на столі у кожної команди. З інструкцією по заповненню цих листів ви вже знайомі. Наприкінці уроку в оціночних листах буде стояти оцінка, яку кожен із вас отримає за урок.
          Завдання уроку будуть вимагати від вас уважності, творчої активності, винахідливості, пошуку. Тож бажаю вам успіху, радості і перемоги.
ІІІ. Конкурси.
Провести перші три конкурси нам допоможе чарівний «мікрофон», з яким ви вже давно знайомі.
1. Конкурс «Зарядка для розуму»
(«мікрофон» переходить по черзі від однієї команди до іншої)
ü Які числа називаються натуральними?
ü Що називають цифрами?
ü Скільки у десятковій системі числення цифр?
ü Чи існує найменше натуральне число? Яке?
ü Чи існує найбільше натуральне число?
ü 0 – це натуральне число?
ü Які закони додавання і множення ви знаєте?
ü Сформулюйте переставну властивість множення.
ü Сформулюйте сполучну властивість додавання.
ü Що називають рівнянням?
ü Що називають коренем рівняння?
ü Що означає розв’язати рівняння?
ü Як знайти невідомий від’ємник?
ü Як знайти невідомий дільник?
ü Як знайти невідомий множник?
2. Конкурс «Не помились».
Цей конкурс дасть вам можливість перевірити як ви вмієте усно рахувати.
358+2500+142
156-(79+56)
(279+692)-92
125∙384∙238
3. Конкурс «Знайди умову за відповіддю».
Встановити відповідність між відповідями 1) – 6) та прикладами а)-є)
1) 140 2) 100 3) 80 4) 113 5) 4 6) 112
а)399:3 б) 156:39  в)87+53 г) 56∙2 д) 8∙9+8 є) 120:6+80
Підведемо підсумки за цими конкурсами (результати заносяться на «монітор»).
4. Конкурс «Один за всіх».
Кожна команда отримує картки із завданням – по одному прикладу на кожного учня. Команда повинна знайти суму відповідей.
954+293
7002-6285
27∙103
3045:15
1456:28
За правильне виконання завдання учень отримує 1 бал.
5. Конкурс «Розшифруй слово».
Кожному члену команди пропонується розв’язати рівняння. Після того, як ви розв’яжете рівняння, треба знайти картку, на якій написано корінь вашого рівняння і літера українського алфавіту. Розташувавши корені рівняння у порядку зростання, ви зможете прочитати зашифроване слово.
951-(х-354)=882;
6у+11у+5=321;
48:(х+3)=4;
23(х-12)=552;
15(2х+11)=285.
Картки:
423           18             9             36              4           0            2185       
  ↓  ;           ↓ ;            ↓  ;           ↓ ;             ↓ ;         ↓ ;            ↓ ;
  Х             П             С              І               У          25             К

(слово «УСПІХ»)
6. «У світі цікавого»
Хто швидше розв’яже задачу, той і приносить команді призовий 1 бал.
Задача.
          Зріст лелеки 5 см, зріст журавля на 20 см менший від зросту лелеки, зріст страуса на 120 см більший від зросту журавля. Знайти зріст страуса.
Цікаво знати.
          У 2003 році у с. Майське корпорація «АгроСоюз» побудувала ферму, де зараз вирощують ≈ 500 страусів. Попитом користується м'ясо, яйця страусів (кулінарія), шкіра (галантерея, взуття), жир (косметологія, медицина), пір’я (індустрія моди).
          Дуже широко пір’я використовують в Південній Америці при підготовці до всесвітньо відомого бразильського карнавалу.
          Попитом користуються навіть кігті страусів – у ювелірній промисловості.
7. «На рибалці»
Розв’язати задачу № 516 із підручника.
На дошці – підказка:
 256 окунів
IV. Підведення підсумків. Виявлення команди – переможця.
          Виставлення оцінки за урок всім учням (оцінки виставляються в оціночному листі). Члени команди-переможця отримують і додатковий бал до оцінки за урок.
V. Домашнє завдання.

ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК
Тема:Не знаючи граматики, не вивчиш й математики.

Мета: Закріпити знання і вміння розв’язувати вправи з «Додатні й від’ємні числа», розвивати мислення, уміння прав формулювати думку. Навчити застосовувати знання, отримані на уроках української мови з теми «Числівник»; розвивати вміння висловлюватися, дотримуватися культури мовлення, виховувати інтерес до рідної мови, сприяти усвідомленню того, що мова -  це засіб оволодіння іншими навчальними дисциплінами.

Обладнання: Інформаційні пакети, словники, таблиці: «Числівник», кросворд.

ХІД УРОКУ
Учитель математики. Діти, сьогодні у нас незвичайний урок математики. Я часто звертаю вашу увагу на правильність з математичних термінів, побудову речень. На цьому уроці єднаємо математику з українською мовою.
Учитель української мови. І перевіримо, як на практиці ви вмієте застосовувати знання, отримані на уроках української мови Хотілося б, щоб ви усвідомили мудру істину — мова не тільки  навчальний предмет, а й засіб оволодіння іншими навчальними  дисциплінами.
Учениця розказує вірш.
На братика Кіндратика
Розгнівалась граматика.
Погані в нього справи —
Не зна Кіндратик правил
Та ще сказав усім
Товаришам своїм:
— Люблю я математику
І не люблю граматику!
І ось Кіндрат ледачий
Рішати став задачу.
Він розв’язати вміє
І першу, й другу дію.
Та як же інтересно,
Це написать словесне?..
Не вміє він писати
Ні речень будувати,
І зовсім невідомо,
Куди поставить коми?..
Не знаючи граматики,
Не втнеш і математики!
Учитель української мови. Тема нашого уроку: «Не знаючи граматики, не вивчиш математики».
Учитель математики. Отже наш урок – інтегрований.
Учитель української мови. Тільки-що ви отримали нове слово. Можливо, хтось знає значення цього слова, а можливо, вже десь його чули. Яке ж значення? Давайте знайдемо за словником його лексичне значення.
Учитель математики. Поки учень працює зі словником, ми з вами займемося іншою справою. Ви вже звернули увагу, що на парті у вас лежать конверти – це інформаційні пакети. Тут міститься завдання з математики, над яким ми будемо працювати протягом уроку.
Учитель української мови. То яке ж значення слова «інтегрований»? Інтегрований – об’єднання в ціле будь-яких окремих частин.
Учитель математики. Отже, ми об’єднаємо два предмети: рідну мову й математику. Давайте згадаємо терміни, які використовують в математиці. Для цього розгадаємо кросворд. Якщо ви правильно розгадаєте, то у виділених клітинках отримаєте відоме вам слово.
1.      Від цієї точки промінь починається
І далеко в нескінченність промінь простягається.
Кожен з хлопців і дівчаток
Скаже: точка ця - …(початок).
2.      Число, що показує положення точки на прямій, називається…(координатою).
3.      Знаків у математиці різних багато,
Учні старших класів їх повинні знати.
Учать тангенс там і синус,
А у нас є плюс і …(мінус).
4.      Натуральні числа, протилежне їм числа і число нуль називаються…(цілими).
5.      Нам ці числа вже відомі цілі і дробові,
Від’ємні і додатні, і звуться вони…(раціональні).
6.      Нам ці числа треба знати,
Щоб від двох п’ятсот відняти.
З ними дія додавання –
Це суцільне здивування.
Все одно вони приємні –
Числа на ім’я…(від’ємні).
7.      Загадкове, нам знайоме,
В ньому є щось невідоме,
Його треба розв’язати,
Тобто корінь відшукати.
Кожен легко, без вагання
Відповість що це - …(рівняння).
8.      Від числа число відняти –
Можна результат дістати.
Зовсім це не таємниця,
Зветься результат…(різниця).
9.      Нам вони допомагають,
Дій порядок визначають.
А якщо про них забудеш,
Вийде зовсім навпаки,
Пам’ятай же про…(дужки).
Учитель математики. Отже, ми отримали слово «числівник». На якому уроці ви зустрічаєтесь із цим словом?
Учитель української мови. Я уважно спостерігала, як ви орієнтуєтеся в інформаційному математичному просторі, й пропоную продовжити роботу над частиною мови числівником у формі гри «Ще не все». Що ви знаєте про числівник?
Учитель математики. Народна мудрість стверджує: «Одна голова – добре, а дві - краще».
Наскільки ви були уважними на цьому етапі уроку, перевіримо під час розв’язування рівнянь. З інформаційного пакета дістаньте картки з рівняннями.
а) /х/ = 8;                 а) /х/ = -3,6;              а) /х/ = 300;
б) /х/ = -2,5;             б) /х/ =2/7;               б) /х/ = 1,5.
Давайте перевіримо, чи правильно ви розв’язали. Назвіть від'ємні числа, які є розв’язками рівнянь.
Учитель української мови. А які ж додатні числа? Давайте звернемо увагу на 1,5. Як же його можна назвати? Півтора.
-       Що ви знаєте про цей числівник?
-       Це дробовий числівник, не відмінюється; вимагає від іменника форми родового відмінка (наприклад, півтори години).
-       Давайте провідміняємо числівники вісім, триста, дві сьомих.
Н. вісім                                              триста                            дві сьомих
Р. восьми(вісьмох)                           трьохсот                        двох сьомих
Д. восьми(вісьмом)                          трьомстам                    двом сьомим
З. восьми                                           трьохсот                       дві сьомих
О. вісьма(вісьмома)                         трьомастами                двома сьомими
М. на восьми (вісьмох)                    трьомастами               двома сьомими
Учитель української мови. А зараз ми хвилинку відпочинемо і послухаємо байку. Один учень піде до дошки і складе вираз, уважно слухаючи байку, і знайде його значення.
В огорожі круглих дужок
Сперечались дроби дуже.
Що ж у дужках круглих сталось?
Додавання не вдавалось!
Десять Третіх (дріб додатній)
Створить суму був би радий,
Але від’ємний Три Десятих
Не бажав із ним додатись.
І викрикував він гнівно:
«Ти як дріб мені не рівня!»
Ти поглянь на моє личко:
Мій чисельник невеличкий,
А знаменник зовсім інший –
За чисельник значно більший.
Перед дробом мінус маю
Й дуже модуль поважаю.
Я такий дріб, як і треба,
А тепер поглянь на себе:
Десять Третіх, твій чисельник
Чомусь більший за знаменник,
Тому ти карикатурний,
Нестандартний, не фігурний,
Мабуть, ти як дріб не вдався,
Бо неправильно складався.
Не бажає Три Десятих
З Десять Третіх суму мати!
Через сварку числу Тридцять
Довелося зупиниться,
Біля дужок число стало
І, подумавши, сказало:
«Я на суму їх помножусь,
І це всім нам допоможе».
Тридцять діло своє знало –
Дробів два ліквідувало.
Дробів зовсім не лишилось
Й сварка зразу ж припинилась.
Хоч ця байка і звичайна,
Є у ній мораль повчальна:
Хто закон шанує всюди,
Ліквідованим не буде!
Учитель української мови. Ось ви переконалися, що потрібно знати закони математики. В українській мові теж є свої закони – орфограми, бо не знаючи граматики, не вивчиш й математики. В країні Граматиці – простори неозорі, а дороги несходимі. У цьому можете переконатись, розв’язавши таку задачу з української мови.
Задача. Число сто позначається трьома цифрами, назва цього числа трьома літерами. Яке ще число має однакову кількість цифр і літер, що означають назву цього числа? Подумайте!
Відповідь: 1000000 мільйон.
Учитель математики. А чи відомо вам, коли вперше з’явилось число мільйон? Слово «мільйон» - італійського походження і з’явилося воно ще в ХІІ ст. Його вперше вимовив італійський монах-мандрівник Марко Поло.
Пізніше це слово зустрічається в першій книзі з арифметики (невідомого автора), яку надрукували в італійському містіТревізо в 1478 р.
Учитель української мови. А чи помітили ви, яка пропущена орфограма в слові «мільйон»? Вважаю за доцільне звернути вашу увагу на написання числівників. Виконаємо вправу з підручника.
Учитель математики. «Числа керують світом, - говорили піфагорійці. Це звичайно, містика. Але числа дають можливість людям керувати світом…» - казав один із видатних математиків, академік А.О. Дороцніцин. Давайте за допомогою чисел розберемося в такій ситуації. Дістаньте із інформаційного пакету умови задачі.
Задача. Великому Бену необхідно 30 секунд, щоб пробити 6 годин. За скільки секунд Великий Бен проб’є 12 годин?
Розв’язання. Коли Великий Бен б’є 6 годин – від першого удару до останнього проходить п’ять інтервалів. Інтервал складає п’яту частину від 30, тобто 30х5=6(сек.) складає інтервал між ударами.
Коли Великий Бен б’є дванадцять, то від першого удару до останнього проходить  - одинадцять інтервалів, тобто 6х11=66(сек.).
Відповідь. 66сек.
Довідка. Біг Бен – годинникова башта, знаходиться в Лондоні. Людину, яка відповідала за будівництво Біг Бені, звали Беньямін Хол (Бен). Цей чоловік був дуже високий, і друзі звали його Біг Бен. Ось чому так зветься ця вежа.
Таким чином, маючи справу з числами, ми розв’язали задачу про час.
Учитель української мови. І досі ще багато хто не знає, як треба точно означити час і по-різному говорить. Послухайте діалог між хлопчиками і зверніть увагу на недоречності і використання числівників на позначення часу доби.
-          Привіт!
-          Привіт!
-          Скільки зараз годин? Котра година?
-          Одинадцять. Одинадцять.
-          А в скільки годин ми підемо до комп’ютерного класу?
-          Як завжди, в 3 години?
-          Не пізніше як півп’ятого (о шістнадцятій тридцять) я мушу бути вдома. Маю ще дописати класний переказ і розв’язати задачу.
-          Ну, добре, тоді зустрінемося після шостого уроку, але не затримуйся. Мені пів (на п’ятнадцяту) третього треба зателефонувати батькам.
-          Встигнемо! Не хвилюйся. Бувай.
-          Бувай.
Чи правильно хлопчики зверталися один до одного, використовуючи позначення часу? Ні!
Запам’ятаймо! Що багата і правильна мова – найперша ознака освідченої людини.
Отже, на уроці ми намагалися поєднати точність і творчість, мислення й образність думки, математику й рідну мову.
ДЕСЯТКОВІ ДРОБИ 
Тема: Десяткові дроби. Розв'язування задач і вправ.
Мета: Закріпити навички учнів виконувати дії над десятковими дробами. Розвивати навички усної лічби учнів, логічне мислення. Прищеплювати любов до математики.
Математика- це мова,усі точні науки
М. Лобачевський
Неможливо бути математиком, не будучи поетом в душі.
С. Ковалевська

ХІД УРОКУ
І. Повідомлення теми та мети уроку
            Сьогодні ми побуваємо в країні десяткових дробів, повторимо правила виконання дії над ними. Подивіться на наш маршрут подорожі і познайомтеся з назвами портів, у яких ми побуваємо.
Маршрут:
Порт усна лічба
                              
             Порт Кмітливість
                          Порт Рівність
                                    Бухта Геометрична   
                                            Порт Уважність
                                                     Порт Точних обчислень
ІІ. Розв'язування задач і вправ (вироблення практичних навичок учнів)
1. Щоб зайти в порт усної лічби, потрібно відгадати загадку:
На базарі їх не купиш,
На дорозі не знайдеш,
Їх не зважиш на терезах
І ціни не підбереш. (Знання)
            Виконати дії за схемами:
2,5:0,5          2,8:7          4,9:7
+2,3               ∙ 5              ∙ 10
∙ 10               - 0,4            : 2
- 7,9              +2,4           - 0,5
 65,1                4                  3
2. Підходимо до порту кмітливість.
            Щоб зайти в цей порт потрібно розшифрувати ребуси:
100 ЛЯР              СЗЖ
Е 100 НІЯ        100 РОНА
                  7'Я
А тепер пропоную вам загадку:
Був він довго невідомий,
З казки став усім знайомий.
Він веселий і сміливий,
Він відважний і умілий,
З царства овочів прийшов.
Приклади всі розв’яжіть
І, як звуть його, скажіть.
            Розв'яжіть приклади, записані на картках, переставте місцями картки в порядку зростання отриманих чисел і прочитайте, як звати цього героя.
  840             8,4 ∙ 100                   О
38,4              3,84 ∙ 10                    І
1,09              5,365 – 4,275           Ц
11,61            6,48 + 5,13               У
6,5                2,4 + 4,1                   Б
2,11              3,28 – 1,17               И
380               3,8 ∙ 100                   Н
26,5              2,65 ∙ 10                   Л
(Цибуліно)
3. Щоб продовжити подорож і зайти в порт Рівняння, нам потрібно обійти скелю Чортова дюжина. До дошки виходять три учні, які розв’язують рівняння.
А) (40,73 - х) : 5,9 = 4,7;
Б) 3,5(х-8,38) = 16,17;
В) 4,9 + (х-11,5) = 6,4.
Розв'язання
А) 40,73 – х = 4,7 ∙ 5,9,
     40,73 – х = 27,73,
     х= 40,73 – 27,73,
     х= 13.
Б) х – 8,38 = 16,17:3,5,
    х-8,38 = 4,62,
    х=4,62+8,38,
    х=13
В) х-11,5 = 6,4 – 4,9,
     х-11,5 = 1,5,
     х=13.
            Дюжина це число 12, яке зручне для розрахунків, оскільки воно ділиться без остачі на 1,2,3,4,6,12. А число 13 ділиться лише на 1 і 13, тому його називають «чортовою дюжиною». Число 13 марновірні люди вважають нещасливим. Вони бояться жити в будинку чи квартирі, що мають номер 13. В Англії немає трамваїв та автобусів з таким номером, існує клуб боротьби з числом 13.
4. Ми наближаємось до бухти Геометрична.
  До бухти зайдемо якщо розв’яжемо задачу.
Задача. Використовуючи три рази число 2, скласти вираз значення якого дорівнює:
6
8
((2+2))
3
(2:2+2)
1
(2-2:2)
Задача. Довжина прямокутного паралелепіпеда дорівнює 80 см. Його ширина становить 60 % довжини і 40 % висоти. Знайти об’єм паралелепіпеда.
1)      80:100∙60=48 (см)-ширина;
2)      48:40∙100=120 (см);
3)      V= abc=80∙48∙120=460 800 (см2).
5. Щоб потрапити в порт Точних обчислень, дайте відповідь на запитання.
1)      Хвалився мільйон, що він велике число, а 0-нічого, порожнє місце. Як знищити мільйон однією дією?
2)      Знайдіть значення виразу
6,54∙14 – (121,88+121):48=86,5
        Д/з 96,512:16 – 546,3:1000 = 5,8757
6. Ми підійшли до останньої перешкоди на шляху до порту Уважність. Щоб її подолати дайте відповідь на запитання.
1) Електропоїзд їде зі сходу на захід зі швидкістю 60 км/год. У тому ж напрямку зі сходу на захід дме вітер, але зі швидкістю 50 км/год. Куди відхиляється дим поїзда? (Електропоїзд не має диму)
2) У сім’ї в кожного з шести братів є по сестрі. Скільки дітей у цій сім’ї? (Сім)
3) Півень, стоячи на одній нозі, важить 5 кг. Скільки він буде важити, якщо стане на дві ноги?
4) Величина кута 300. Чому буде дорівнювати кут, якщо його розглядати в лупу, як збільшує вдвічі? (300, лупа збільшує тільки лінійні розміри)
5) Юрко зібрав 6 кг паперу, а Тарас у два роки більше. Скільки кілограмів паперу зібрав Богдан? (Невідомо)
6) Який знак потрібно поставити між числами 8 і 9, щоб отримати число більше за 8, але менше за 9? (Кому)
            У порту Уважність на нас чекає математичний диктант. (Один учень пише на дошці, а потім учні звіряють. Взаємоперевірка.)
            Математичний диктант
1)      Як зміниться частка, якщо ділене збільшити в 5 разів? (Збільшиться в 5 разів)
·         дільник збільшити в 5 разів? (Зменшиться в 5 разів)
·         ділене зменшити в 10 разів? (Зменшиться в 10 разів)
2)      Як зміниться частка, якщо ділене і дільник збільшити в 100 разів? (Не зміниться)
3)      Знайти частку від ділення: 0,51:0,17. (3);   5,4:0,18. (30)
4)      Знайти значення виразу: 2:0,05. (40);   4:0,08. (50).
7. Після взаємоперевірки стук у двері.
            Листоноша. Це 5 клас? Вам телеграма від Барона Мюнхаузена.
            Телеграма. SOS! SOS! SOS! Просимо допомогти. Затопило бак кубічної форми. Знайдіть об’єм води, що потрапила до бака, висота якого 0,6 м. (0,216 м3, 216 м3)
ІІІ. Підсумок уроку
IV. Домашнє завдання

Комментариев нет:

Отправить комментарий